رشد اقتصاد دیجیتال

رشد اقتصاد دیجیتال

مروزه، مردم پول بیشتری را به صورت آنلاین خرج می کنند، که باعث شده است تمرکز کسب و کار به منابع دیجیتال درآمد و کانال های دیجیتال معطوف شود.
رشد اقتصاد دیجیتال باعث آشنایی بیشتر مردم با محصولات و خدمات دیجیتال شده است که شرکت ها را به دنبال مزیت های رقابتی جدید در فضای دیجیتال سوق داده است.
اما تجارت دیجیتال به چیزی بیش از فروش آنلاین تبدیل شده است.
طبق گفته  “کسب و کارهای دیجیتالی بر اساس ترکیب منحصر به فرد منابع دیجیتال و فیزیکی، مزیت های رقابتی ایجاد می کنند.
آنها کارهایی را انجام می دهند که دیگران نمی توانند و به روش هایی که مزیت نسبی ایجاد می کند.
اکثر مشاغل دیجیتال با یک یا هر دوی این نکات مطابقت دارند.
آنها بر ایجاد ارزش در مرزهای جدید برای تجارت اصلی خود تمرکز می کنند، یا از فناوری دیجیتال برای هدایت رشد، درآمد و عملکرد به روش هایی استفاده می کنند که با مدل های سنتی غیرممکن بود.
ممکن است برای شرکت‌ها مفید باشد که عناصر رایج کسب‌وکار دیجیتال را بررسی کنند و آنها را با مدل‌های کسب‌وکار خودشان مقایسه کنند.
اینها برخی از روندهایی هستند که دیجیتال را از فرآیندهای سنتی متمایز می کنند.
عناصر متداول یک تجارت دیجیتال از فناوری های موجود استفاده کنیدمفهوم را در آغوش بگیریدمدل های جدید کسب و کار را بررسی کنید.
  • از فناوری های موجود برای کاهش هزینه ها، جمع آوری داده ها و ارائه تجربه بهتر برای مشتری استفاده کنید.
  • کسب‌وکارهای دیجیتال بر مزیت‌های رقابتی که فناوری برای آنها به‌دست می‌آورد، تمرکز می‌کنند، چه کاهش هزینه‌های سربار یا ارائه ارزش جدید به مشتریانشان.
  • مفهوم تحول دیجیتال و تغییرات فرهنگی که نیاز دارد را بپذیرید.
  • پیاده‌سازی و مدیریت خدمات دیجیتال می‌تواند نیاز به بازسازی سازمانی داشته باشد، به‌ویژه زمانی که نقش‌های جدید ایجاد می‌شود و فناوری اطلاعات ورودی بیشتری به تصمیم‌های استراتژیک می‌دهد.
  • مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را کاوش کنید که تجربه مشتری را در مرکز استراتژی دیجیتال قرار می‌دهد . مردم اغلب مایلند برای یک تجربه مشتری استثنایی هزینه بیشتری بپردازند، که آن را به یک تمایز کلیدی در اقتصاد دیجیتال تبدیل می کند.
  • مدل‌های کسب‌وکار که با این تمرکز بیش از حد بر رضایت مشتری هماهنگ هستند، در نهایت بر خدمات دیجیتال متمرکز خواهند شد، زیرا دیجیتال به طور فزاینده‌ای تجربه‌ای است که مردم ترجیح می‌دهند.
کسب و کار دیجیتال در حال تغییر نحوه استفاده و تفکر سازمان ها در مورد فناوری است و فناوری را از یک بازیگر حامی به یک بازیگر پیشرو در نوآوری، درآمد و رشد بازار تبدیل می کند.
گارتنر شش گام کلیدی برای ایجاد یک تجارت دیجیتال موفق را شناسایی می کند

تجارت دیجیتال در مقابل کسب و کار الکترونیکی

کسب‌وکار دیجیتال از کسب‌وکار الکترونیکی متمایز است، زیرا کسب‌وکار الکترونیکی معمولاً مدل‌های کسب‌وکار موجود را دست نخورده می‌گذارد و صرفاً از فناوری برای به دست آوردن کارایی یا حذف موارد اضافی استفاده می‌کند.
پر کردن فرم درخواست کارت اعتباری آنلاین از مشتریان، ناکارآمدی فرآیند درخواست کاغذی را کاهش می دهد، اما تجربه ای جدید یا متفاوت ارائه نمی دهد.
کسب‌وکار دیجیتال بیشتر بر این تمرکز دارد که چگونه فناوری به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ارزش و تجربیات جدیدی ایجاد کنند که شرکت‌ها را متمایز می‌کند و به آنها برتری رقابتی نسبت به همتایان خود می‌دهد.
اوبر از پذیرش گسترده تلفن‌های هوشمند بهره می‌برد و از یک مدل کسب‌وکار استفاده می‌کند که به آنها اجازه می‌دهد دارایی‌های سرمایه نسبتاً پایینی را حفظ کنند.
یک شرکت تاکسیرانی سنتی باید وسایل نقلیه داشته باشد و از آنها نگهداری کند و همچنین در استخدام و مدیریت کارمندان هزینه‌ای را به همراه داشته باشد.
یک نسخه کسب و کار الکترونیکی به مشتریان این امکان را می دهد که یک تاکسی را به صورت آنلاین برنامه ریزی کنند و شاید سفرهای گذشته را مشاهده کنند، اما تجربه اساسی یکسان باقی می ماند.
اوبر جایگاه خود را به عنوان یک تجارت دیجیتال تثبیت می کند زیرا در هسته خود پلتفرمی است که مردم و رانندگان را در مقیاس وسیع از طریق اینترنت به هم متصل می کند و در عین حال تجربه ای را ایجاد می کند که آنچه قبلاً در دسترس مردم بود را بهبود می بخشد.
نتفلیکس نمونه خوبی از شرکتی است که از کسب و کار الکترونیکی به تجارت دیجیتالی روی آورده است. در اصل، نتفلیکس از فناوری برای مدیریت یک سیستم موجودی و ارسال دی‌وی‌دی به افراد استفاده می‌کرد و تجربه‌ای راحت‌تر را ارائه می‌کرد، اما در نهایت تقریباً شبیه به فروشگاه‌های اجاره فیلم بود.
 این حال، هنگامی که به مشتریان این امکان را داد تا ویدیوهای مورد نیاز خود را پخش کنند، خود را مختل کرد و دید مردم از رسانه های فیلم و تلویزیون را تغییر داد.
توانایی مصرف فیلم ها و برنامه های تلویزیونی در هر زمان یا مکان بدون دسترسی گسترده به اینترنت که امروزه اکثر مصرف کنندگان دارند غیرممکن است.
دیزنی یکی از مشاغل سنتی است که از فناوری دیجیتال به منظور افزایش تجربیات در پارک های موضوعی خود استقبال کرده است.
هدف آن ، مچ بندي كه از و راديو براي اتصال به حسگرهاي موجود در پارك استفاده مي‌كند، بهبود پنج عنصر كليدي است كه بخشي از هر تجربه پارك است: رفتن به يك جاذبه، اقامت در هتل، غذا خوردن در رستوران، گرفتن عکس و ارسال آن برای دوستان یا خانواده و خرید کالا به عنوان یادگاری.
مهمانان را چند هفته قبل از بازدید دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای ورود به پارک، خرید غذا یا کالا، رزرو جاذبه‌ها و تماشای داده‌های زمان واقعی در مورد زمان انتظار استفاده کنند.
در پایان روز، مهمانان تجربه ای دارند که به طور روان بین دیجیتال و فیزیکی حرکت می کند.
بسیاری از ویژگی های کسب و کار دیجیتال با مفهوم تحول دیجیتال همپوشانی دارند، که از تمرکز مشتری محور برای هدایت اجرای فناوری های دیجیتال در سیستم های عملیاتی و مدل های تجاری استفاده می کند.
کسب و کار دیجیتال هدف نهایی است و تحول دیجیتال فرآیندی است که شرکت ها برای رسیدن به آن انجام می دهند.
گارتنر همچنین شش مرحله کلیدی را برای ایجاد یک کسب و کار دیجیتالی شناسایی کرده است.
از آنجایی که کسب و کار دیجیتال به تغییرات عمیق سازمانی نیاز دارد، کاری که باید انجام شود به سرعت می تواند سخت شود.
شناسایی واضح اولویت‌ها و نقاط عطف به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از توصیه‌ها و بهترین شیوه‌های موجود به‌صورت آنلاین استفاده کنند.