صرافی چیست؟

صرافی چیست؟

بورس بازاری است که در آن سرمایه گذاران و سفته بازان سهام، اوراق قرضه، کالاها ، اختیار معامله ، آتی و سایر اوراق بهادار را معامله می کنند.
صرافی های عمومی با ارائه اطلاعات در مورد قیمت های معاملات اخیر، قیمت های پیشنهادی و تقاضای فعلی و حجم معاملات، معاملات منصفانه بین خریداران و فروشندگان را تضمین می کنند.
سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌هایی که واجد شرایط فهرست شدن در معاملات بورس عمومی در
بورس در ساعات بازار آزاد هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند حرکت قیمت خود را در زمان واقعی پیگیری کنند.
هر صرافی مجموعه ای از قوانین و الزامات خاص خود را دارد که تعیین می کند کدام دارایی ها واجد شرایط فهرست شدن در بورس هستند.
سهام‌هایی که در بورس معامله نمی‌شوند معمولاً در خارج از بورس  از طریق شبکه کارگزار و فروشنده معامله می‌کنند .

زمانی که یک سرمایه‌گذار خرد می‌خواهد سهام، اوراق قرضه یا سایر دارایی‌ها را بخرد یا بفروشد، سرمایه‌گذار معمولاً به یک کارگزار بورس سفارش می‌دهد .
کارگزار بورس می تواند یک شخص، یک اپلیکیشن یا یک پلتفرم آنلاین باشد که معاملات را به صورت الکترونیکی تکمیل می کند.
اکثر معاملات بازارهای مالی اکنون از طریق معاملات الکترونیکی انجام می شود. معامله‌گران سفارش‌های خود را مستقیماً در حساب‌های کارگزاری خود قرار می‌دهند.
که دسترسی به اطلاعات به‌روز در مورد قیمت‌گذاری و سایر داده‌های بازار مرتبط از صرافی‌های مختلف را فراهم می‌کند.
نرم افزار کارگزاری با تمام بورس های اوراق بهادار اصلی تعامل دارد تا اطمینان حاصل شود که معامله در یک معامله به موقع و مقرون به صرفه انجام می شود.
سرمایه گذاران می توانند انواع مختلفی از اوراق بهادار را در مبادلات عمومی معامله کنند، از جمله سهام و اوراق قرضه فردی صندوق های سرمایه گذاری متقابل .
قراردادهای آتی و صندوق های قابل معامله در بورس  یا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، بازارهای سهام اصلی آمریکا، مانند بورس نیویورک، یا و نزدک را تنظیم می کند .
یک شرکت خصوصی که می‌خواهد سهامی عام شود باید سهام خود را از طریق عرضه اولیه عمومی یا  بفروشد.
هنگامی که شرکت  خود را کامل کرد ، سهام آن شروع به معامله در یک بورس عمومی می کند که به عنوان یک بازار ثانویه عمل می کند.
این بازار ثانویه نامیده می شود زیرا سهام بین سرمایه گذاران معامله می شود نه بین شرکت ناشر و سرمایه گذاران.
بورس های عمومی و کمیسیون بورس و اوراق بهادار با الزام همه سهامی که در بورس معامله می کنند به حفظ شفافیت مالی و رعایت مقررات کمک می کنند.
شرکتی که سهام خود را در بورس بزرگ ایالات متحده فهرست می کند باید گزارش های سه ماهه ای را ارائه کند که درآمد، درآمد و سایر اطلاعات مالی خود را به تفصیل شرح دهد.
شرکت های دولتی همچنین باید هرگونه اخبار مهم یا اطلاعات مالی را که ممکن است برای سرمایه گذاران مهم باشد، مانند خروج یک مدیر عامل، افشا کنند.

هنگامی که یک معامله گر سفارشی را به یک کارگزاری ارسال می کند، کارگزار گزینه های مختلفی برای اجرای معامله دارد.
شما کارگزار می‌تواند سفارش شما را به یک صرافی عمومی هدایت کند، که خریداران و فروشندگان را از کارگزاری‌های مختلف و سایر منابع مطابقت می‌دهد.
علاوه بر این، کارگزار می‌تواند سفارش را به یک بازارساز هدایت کند یک موسسه شخص ثالث که سهام را با قیمت‌های عرضه شده در بورس‌های عمومی یا نزدیک به آن می‌خرد و می‌فروشد.
استخرهای تاریک، مبادلات اوراق بهادار خصوصی هستند که توسط سرمایه گذاران عمومی قابل دسترسی نیستند.
کارگزاران گاهی اوقات سفارش‌ها را به بازارسازان خاص یا استخرهای تاریک در ازای تخفیف ارسال می‌کنند، روشی بحث‌برانگیز که به عنوان پرداخت برای جریان سفارش شناخته می‌شود.

 در شهر نیویورک بزرگترین بورس اوراق بهادار جهان با ارزش کل بازار شرکت های بورسی آن است که تا مارس 2022 حدود 27.2 تریلیون دلار بود.
نزدک در شهر نیویورک دومین بورس بزرگ جهان است و شرکت های پذیرفته شده در بورس آن 22.4 تریلیون دلار ارزش بازار ترکیبی دارند.
بورس شانگهای در چین با ارزش کل بازار 7.3 تریلیون دلار سومین بورس بزرگ جهان است.
بورس کالای شیکاگو، بورس کالای توکیو و بورس فلزات لندن سه بورس کالای آتی جهانی هستند.

صرافی ها ابزارهای حیاتی در بازارهای مالی مدرن هستند، زیرا از طریق ادغام نقدینگی و حجم معاملات، کارایی را فراهم می کنند.
به این فکر کنید: اگر می‌خواهید سهامی را بفروشید، ترجیح می‌دهید یکی یکی با خریداران احتمالی تماس بگیرید و روی قیمت مذاکره کنید.
یا ترجیح می‌دهید در صرافی حاضر شوید و همه خریداران بالقوه مستقیماً به سراغ شما بیایند.
به طور مشابه، صرافی ها کشف قیمت و شفافیت در معاملات را فراهم می کنند.
حتی اگر در مثال بالا خریدار برای سهام خود پیدا کنید، چگونه متوجه می شوید که با قیمت منصفانه می فروشید.
با گذراندن یک صرافی و دیدن هزاران یا حتی میلیون ها تراکنش دیگر، شما و خریدار احتمالی شما می توانید اطمینان داشته باشید که قیمت منصفانه ای را بر اساس روند فعلی پرداخت می کنید.

کارگزاران بخشی از صرافی هایی نیستند که در آن تجارت می کنند.
آنها به سادگی یک سرویس کلیدی را با اتصال خریداران و فروشندگان فردی به آن صرافی ارائه می کنند.
در حالی که شرکت‌های بزرگ تقریباً همیشه اعضای صرافی‌هایی هستند که دسترسی مستقیم به محل معاملات دارند.
سرمایه‌گذاران منفرد یا شرکت‌های کوچک‌تر اغلب به واسطه‌ای نیاز دارند تا به آنها کمک کند معاملات را رزرو کنند.
آن واسطه دلال است.کارگزاران معمولاً هزینه کمی برای این خدمات دریافت می‌کنند و بر اساس انواع محصولاتی که از طرف مشتریان خریداری یا می‌فروشند .
و بر اساس حوزه‌های قضایی که در آن تجارت می‌کنند، تابع مقررات مختلفی هستند.

صرافی ها مزایای زیادی دارند، اما تنها راه انجام معامله نیستند.
اوراق بهادار همچنین می توانند مبادلات یا فرابورس را مبادله کنند.
گاهی اوقات، معاملات فرابورس باید خارج از صرافی انجام شود زیرا شرایط لازم برای فهرست شدن در مکان های معاملاتی موجود را ندارند.
به اصطلاح پنی است یک مثال خوب، سهام که از نظر اندازه بسیار کوچک هستند و با قیمت‌های بسیار پایین معامله می‌شوند.
بنابراین الزامات فهرست‌بندی معمولی یک بورس بزرگ مانند یا نزدک را برآورده نمی‌کنند.
مثال دیگر بازار جهانی ارز و ارز است که در یک صرافی اختصاصی انجام نمی‌شود، بلکه از طریق شبکه‌ای غیرمتمرکز از بانک‌ها ، شرکت‌های تجاری، کارگزاران و معامله‌گران فردی انجام می‌شود.

دیگر نه. NYSE یک شرکت غیرانتفاعی متعلق به اعضا برای بیش از 200 سال بود که به سادگی خود را به عنوان یک مکان تجاری کارآمد می دید که موظف به حمایت از شرکت های عضو خود است.
اما در سال 2006 عمومی شد و هدف اصلی جدید خود را ایجاد سود برای سهامداران خود قرار داد.
علاوه بر این، این مدل انتفاعی به طور طبیعی منجر به ادغام در پیگیری سهم بازار و کارایی مقیاس در منطقه مبادله شده است.
به عنوان مثال، پس از عرضه اولیه اولیه خود به سرعت در اپراتور مبادلات اروپایی ادغام شد و سپس توسط غول خدمات مالی بین قاره ای بورس در سال 2013 خریداری شد.

از آنجایی که صرافی‌ها مالک دارایی‌های اساسی نیستند که در مکان‌هایی که فعالیت می‌کنند معامله می‌شوند، در عوض با دریافت کارمزد درآمد ایجاد می‌کنند.
اینها در درجه اول شامل کارمزدهای فهرست بندی و تراکنش روی دارایی ها به هنگام تغییر دست آنها می شود.به طور فزاینده ای، صرافی ها با دریافت هزینه های داده های بازار نیز درآمد کسب می کنند.
از آنجایی که صرافی ها مرکز تجمع خریداران و فروشندگان هستند، صرافی ها دارای اطلاعات عمیقی در مورد انواع فعالیت هایی هستند که در حال انجام هستند.
معامله گران پیچیده دلارهای زیادی برای این هوشمندی بازار در زمان واقعی پرداخت خواهند کرد.
وجود دارد که صرافی ها به مشاغلی که به اتصالات سریعتر یا خدمات اجرایی تخصصی نیاز دارند ارائه می دهند.
فناوری همچنین محصولات و خدمات

جدا از اهمیت آنها به عنوان بازارهایی که در آن همه خریداران و فروشندگان اوراق بهادار می توانند به یکدیگر متصل شوند.
صرافی ها به تامین نقدینگی به بازار کمک می کنند و تضمین می کنند که خریداران و فروشندگان می توانند به سرعت با حداقل اختلال در قیمت دارایی ها مطابقت داشته باشند.
همچنین توجه به مبادلات به عنوان اشاره ای برای اینکه بخش مالی در کل به کجا می رود، ارزش دارد.
به لطف نوآوری‌هایی مانند و دارایی‌های دیجیتال ، تازه واردان وارد بازار سرمایه شده‌اند که به روش‌های متفاوتی برای راه‌اندازی صرافی‌ها و ارتباط مؤثر بین خریداران و فروشندگان در عصر دیجیتال فکر می‌کنن.